Met de energiebox zit je er weer warmpjes bij

Met de mintemperaturen van afgelopen maand heb ik hem toch weer erbij gepakt.

Geplaatst door Ruud op 25 februari, 2021

Wat was ik blij dat ik vorig jaar een gratis Energiebox heb gekregen van de gemeente Den Haag. Deze doos zit vol met spullen en tips om zonder veel moeite energie te besparen in je huis. Lange tijd heeft de doos in het schuurtje gestaan (ik ben laks) maar met de mintemperaturen van afgelopen maand heb ik hem toch weer erbij gepakt. Box inhoud

Gas besparen

Met de mintemperaturen van de afgelopen weken ontdekten we “plotseling” koude luchtstromen in ons huis waar we normaal niet zo’n last van hebben. Tijd dus om op zoek te gaan naar tochtkiertjes in het huis. Twee boosdoeners zijn gevonden: een kier onder de deur van de slaapkamer en een kiertje in een oud raamkozijn bij ons bureau. Met de isolatierol uit de Energiebox was het een kwestie van vijf minuten knippen en plakken. Het resultaat mag er zijn: mijn handen zijn geen ijsklompen meer als ik achter mijn bureau zit en het is voelbaar warmer in de huiskamer.

In de box zit ook folie dat tussen een radiator en de (buiten)muur geplakt kan worden, zodat er meer warmte naar binnen wordt gestraald. Ik had echter al eerder folie geplaatst, dus deze kan terug in de doos. Ook zit er een isolatieborstel voor je brievenbus in, maar die had ik ook.

Brievenbus

Stroom besparen

In de box zaten ook vijf ledlampen. Uit een inspectieronde langs de lampen in mijn huis bleek dat ik hiermee vijf gloeilampen in de eetkamer kon vervangen. Na een korte test bleek dat het licht van de nieuwe ledlampen even “warm” eruit ziet als van de gloeilampen, dus ze mochten blijven. De grootste verassing was echter hoeveel zuiniger die ledlampen zijn dan gloeilampen: alleen al het vervangen van vijf lampen scheelt ons zo’n 80 euro per jaar.

Water besparen

Ook in de box zitten ook enkele spullen om water te besparen bij het douche. Er zit bijvoorbeeld een douche spaarkop in inclusief slang en een klein zandlopertje om aan te geven wanneer je vijf minuten gedoucht hebt. De kop past helaas niet in mijn douche, maar het lopertje wordt dagelijks gebruikt. Naar het schijnt scheelt het op jaarbasis zo’n 15 euro als je dagelijks een minuut korter doucht. Bij ons thuis (twee personen) komt dat toch neer op zo’n 50 tot 60 euro.
Douche klokje

De eindscore

Uiteindelijk scheelt die gratis box mij dus zo’n 130 a 140 euro per jaar, en dan heb ik de helft ervan niet eens gebruikt. Daarnaast was het tijdens de mintemperaturen merkbaar warmer in mijn huis. Nu het weer warmer wordt, kan mijn cv-ketel zelfs terug naar zestig graden ingesteld worden wat nog verder in de kosten scheelt. Ik kan dus iedereen aanraden om ook zo’n box aan te vragen. Aanvragen kan HIER